fredag 3 juli 2015

Månadens Mönster Juli!

 The Chosen One

"The Chosen one" är namnet på min ruta & min rundel. "Chosen" är en förkortning av "Creative Heart of Sofia Ehn" lite fyndigt inte sant? ;-)

Har länge velat komma på ett enkelt mönster till rundel eller ruta med avsikten att det ska kunna användas till nästan vad som helst. Nu har jag äntligen knåpat ihop ett nytt grundmönster som kan användas både som ruta och som rundel beroende på vad man är ute efter till sitt projekt. Vad sägs om att sätta ihop dessa till väskor, filtar, sängöverkast, sjalar, ponchos, västar m.m? Bara fantasin sätter gränser!




Både rutan och rundeln görs på samma sätt fram till sista varvet. Här kommer mönstret, vill du ha utförligare beskrivning med bilder så finns nu en Photo-Tutorial

Jag har använt nål 3,5. Några har hört av sig och sagt att det böjer/bubblar sig som en skål redan på varv 2, och det gör det för mig också, men detta ger med sig när man virkar öingarna på varv 3. Känner du dig ändå missnöjd så prova att göra längre stolpar, antingen genom att virka lite lösare eller genom att göra dubbelstolpar istället för stolpar och trippelstolpar istället för dubbelstolpar (det sista gäller endast vid virkning av rutan). Hör av dig om du har fler funderingar :-)

m = maska
lm = luftmaska
sm = smygmaska
fm = fastmaska
st = stolpe
rel.st = reliefstolpe (en stolpe som virkas kring en annan stolpe istället för i/upptill maskan som man vanligtvis gör) Video ifrån Drops hur man gör HÄR!
dst = dubbelstolpe

Mönster: Varv avslutas med sm. Varv påbörjas med 1 lm (eller 3 lm i vissa fall för att ersätta stolpe).

* Gör 6 lm, ta ihop med sm i första m för att bilda en ring.
* Varv 1. Gör 20 st kring ringen (första stolpen byts alltså ut mot 3 lm)
* Varv 2. "1 st + 1 lm" i varje m varvet runt. (20 st)
* Varv 3. "2 fm i lm-bågen, 1 fm i st" repetera varvet runt. (60 fm)
* Varv 4. 1 fm i varje m varvet runt. (60 fm)
* Varv 5. "1 fm, 2 fm i samma m, rel.st kring stolpen ifrån varv 2 (hoppa över maskan som hamnar bakom rel.st)" upprepa hela varvet runt. 
OBS! Det är viktigt att du hoppar över maskan bakom rel.st och att du faktiskt gör 1 fm och därefter 2 fm i samma maska, annars får du inte den vågiga formen på "valven".
* Varv 6. Gör sm fram till mitten i första valvet (mellersta av de 3 fm mellan rel.st) 
"3 lm, fm i mitten på nästa valv" repetera varvet ut. (20 lm-bågar)

Detta är grunden till både ruta och rundel. Välj nu att virka sista varvet efter vilket av det du vill ha.

RUNDEL: Virka 5 fm i varje lm-båge. Fäst alla trådar. KLAR! 

RUTA: Virka 3 st i lm-bågen x4, i femte lm-bågen virkas 3 dst + 2 lm + 3 dst (bildar ett hörn) Repetera alltsammans totalt 4 gånger så du får 4 hörn på din ruta. Fäst alla trådar. KLAR! 

Varmt välkommen att visa upp dina rutor/rundlar eller vad du monterat ihop dom till, klicka på fliken "on facebook" så hamnar du på min inspirationssida, gör ett inlägg och var med och inspirera andra med ditt skapande <3

Provvirka gärna och hör av dig om du stöter på konstigheter, skriva mönster kl 4 på morgonen före jobb är ett litet experiment för dagen, vi får se om jag lyckats göra mig förstådd <3

Exempelbild på "The Chosen One"- rutan virkad i det melerade garnet "Shine"



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar