måndag 8 december 2014

Livet ÄR en dans på rosor.

Som alla människor är inte heller mitt liv en dans på rosor som man brukar säga, eller är det kanske just det det ÄR? Ens dans på rosor, med stjälkens förrädiskt vassa taggar som stinger till emellanåt och ibland blöder man mer än vanligt...

För er som inte visste det så lider jag av något som kallas panikångest. Det är inte så att man drabbas av panik, men de symptom man får uppkommer panikartat, i mitt fall kan det vara att hjärtat rusar, världen snurrar och jag svimmar, får näsblod och/eller blir akut magsjuk, jag skakar av frossa och händerna skälver och gör mig klumpig, jag tappar avståndsbedömningen och kan gå in i väggar/dörrkarmar istället för att som alla andra gånger kliva rakt igenom dörröppningen, samma problem när jag möter folk ute - jag går in i dem istället för att väja undan, missar trappsteg och är nära att falla i trappor, framförallt så blir jag otroligt instabil känslomässigt och tårarna forsar utan att jag kan säga en direkt orsak till varför...

Igår kände jag liksom som föraningar att detta onda kanske var på väg att bryta ut. Tålamodet var i botten och humöret svängde fortare än kvickt och tårarna trängde på och den negativa tankespiralen som alltid ligger och väntar på att jag ska dras in i den hotade.

SÅ, Idag har jag gett mig fasiken på att lyckas hålla mig själv i schack, och jag har skrivit ett litet schema över dagen och gissa om panikångest står med över aktiviteter som ska ske idag? NEJ! Ångest står inte med. Jag började min dag kl 6, steg upp och gjorde mig iordning och åt frukost framför datorn där jag noterade flera nya röster i min otroligt spännande tävling "Årets Mönster 2014!", TACK för det <3. Därefter var jag till CityGross vid öppning kl 7 och köpte golvlampor som jag och mannen såg i reklambladet igår - check! Nu är jag hemma en stund för att packa väskan för resten utav denna dagen ska jag kurera mig själv med kreativ healing hos en mycket god vän, stickning, virkning och fika kommer göra susen.
Håll tummarna för att jag vinner denna fight och att jag är i skick att gå till jobbet imorgon.

Massor med kramar till er som orkade läsa ända hit och om ni själva vet vad jag pratar om så är ni varmt välkomna att skriva till mig i pm om och närhelst ni behöver stöd <3

Vill du läsa mer? Konsten att leva med ångest & sig själv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar