söndag 22 februari 2015

Färgers dragningskraft och inverkan

Berätta gärna hur färgerna i dina stick/virk-projekt påverkar dig. Tror du att en stickning i neutrala, jordnära eller dämpade pastellfärger kan påverka dig att finna lugnet? Att ett projekt i starka klara färger kan verka uppiggande?

Hur viktigt är färgvalet för dig? Ägnar du det mycket tid och eftertanke eller kastar du dig rakt ut bara? Och kan du se något samband mellan impuls-projekt och mer noggrant planerade arbeten?

För egen del så tenderar jag till att kasta mig in i projekt med mycket färg, melerade garner i pigga färger, kanske (eller definitivt) projekt med glitter i. Sådana garner väcker en sådan lust i mig, att skapa, att förvandla. En iver som gränsar till stress, jag kan sticka/virka snabbare än någonsin och har extra svårt att lägga ned det jag arbetar med. Trots att jag sitter still när jag handarbetar så kan man nästan se hur min själ är som ett glatt barn som far fram med "hoppsa-steg" :-)

När det gäller mina projekt i dämpade eller enfärgade garner så tar det oftast längre tid att bli klar. Arbetet går långsammare, ingen brådska här inte :-) Sakerna tar den tid de tar såvida jag inte har deadline och måste pressa på litegrann för att hålla tempot uppe.

Pratar vi UFO:n (Unfinished Projects) så är merparten av mina i dessa neutralare färger. Jag har helt enkelt svårare för att motivera mig att hålla igång dessa. Färgglada projekt lockar och drar och det kan vara svårt att stå emot de nya ideér som bara MÅSTE testas <3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar