fredag 22 april 2016

Mall för start av toe-up strumpor

Det är inte alltid så lätt att hålla reda på vart man är i sin stickning, särskilt inte om man gör många avbrott. Jag har tagit fram en mall för att underlätta för mig själv, särskilt då jag brukar ha med mig stickningen till jobbet och jag ofta bara hinner sticka ett varv här och där :-)

Denna mall använder jag vid strumpstickning, toe-up.
Jag ökar på vartannat varv och stickar vanligt räta på vartannat och för att  hålla reda på vart jag befinner mig i processen så prickar jag av efter hand som jag slutfört ett varv/moment.

Jag har dessutom ofta flera projekt på gång och brukar då anteckna i kanterna vilka rader som gäller vilka strumpor. Man kan skriva mönstrets namn, men om man gör flera strumpor samtidigt efter samma mönster så kan man som jag istället skriva färgkombinationen eller namnet på själva garnet istället tex "Vita/rosa raggisar" eller "7bröder + Waterlily"

"Vaddå, VEM skulle ha behov av det, man slutför väl en sak innan nästa påbörjas! Ja, eller hur var det nu?" ;-)

Såhär ser min mall ut som åker upp och ner ur väskan dagligen och därför är något hårt åtgången:




När jag stickar toe-up så lägger jag upp 24 maskor med Judy´s Magic Cast On (video längst ned i inlägget). Jag stickar 1 varv räta och sedan gör jag första ökningsvarvet där maskantalet ökas från 24 maskor till 28 maskor, därefter går jag vidare till nästa ruta som säger "1varv räta". Så fortsätter jag att öka på vartannat varv enligt tabellen nedan och bockar av efter varje varv. 

Ibland behövs färre maskor till vissa mönster och då slutar jag bara följa mallen när jag kommit upp i rätt maskantal. Jag brukar sticka ett par räta varv innan jag påbörjar eventuellt mönster för att jag tycker det är snyggt de gånger tån stickas i en egen färg.

Här är en snyggare och tydligare mall som du kan ladda ned, skriva ut och använda själv. Den är liten här på sidan, klicka på den för att förstora den. Ett tips är att ladda ned bilden INNAN du försöker skriva ut den, då blir den bättre i storlek.

Stickar du uppifrån och ned så kan du forma tån med hjälp av denna mall genom att följa mallen från matchande maskantal och bocka av åt vänster i diagrammet. Då minskar du på vartannat varv istället för att öka. När du har 28 maskor kvar, fördelar du dessa på två stickor (om du inte redan har det vid tex magiclooop) och avslutar med kitchener-stitch.

Lycka till med dina strumpor :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar