torsdag 21 maj 2015

Min Tarot-låda

Nu är den snart klar. Den runda asken som jag förvarar mina tarotkort i.

Målningen är uppbyggd som en Mandala vilket är en andlig, meditationsfigur som inom hinduism och buddhism symboliserar kosmiska och himmelska regioner. 

Jag har sett flera fantastiska Mandalamålningar och jag älskar att själv uppleva lugnet och harmonin jag känner när jag får måla i denna stil. Prickar, cirklar och streck - rätt vad det är har man hittat en kombination som tilltalar ögat. 

Ibland vet jag inte alls hur eller vad jag ska måla. Jag bara börjar någonstans och därefter bygger jag på med former och linjer allteftersom, jag ritar det jag känner för och försöker att slappna av och inte hänga upp mig på vad som kan vara rätt och fel.

När det gäller denna ask så har den tagit ganska lång tid att göra. Det är en hyllning och närmast ett altare åt mina tarotkort och därför har jag tagit det lugnt när jag målat, skissat och låtit stå långa stunder, tittat på locket både nära och ifrån håll, suddat och fyllt i när det känts rätt. 

Klassiska symboler ifrån astrologin för varje stjärntecken, tecknet och dess period är angiven med bokstäver och siffror. Jag skulle vilja ha elementen jord, luft, eld och vatten representerade också, men hittills har jag inte fattat beslut om ifall det rör sig om att de ska representeras i former eller kanske genom sparsam färgläggning, det återstår att se.

Så här ser den iallafall ut just nu:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar